تبلیغات
جدیدترین و زیبا ترین عکس ها - بیوگرافی ثریا قاسمی '; //Begin Of AutoKeywords $keystring = str_replace(' ', ',', trim($context['page_title'])); echo ''; //End Of AutoKeywords echo '

نام اصلی: مولود
نام خانوادگی اصلی: قاسمی


مدرك تحصیلی: دیپلم
محل تولد: تهران
ملیت: ایران


فرزند حمیده خیرآبادی (بازیگر سینما و تلویزیون)
فعالیت در رادیو ارتش به عنوان گوینده داستان‌های شب در سال 1339
شروع فعالیت در دوبله در سال 1339
شروع فعالیت در رادیو در سال 1341
شروع فعالیت در تئاتر در سال 1344
شروع فعالیت سینمایی با فیلم آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی) به عنوان بازیگر در سال 1349




[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



ثریا قاسمی سال 1319 در تهران متولد شد. اوایل دهه 1340 با گویندگی رادیو كار حرفه ای خود را شروع كرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت كرد. در نمایش هایی مثل «آنتیگون» و «از پشت شیشه ها» (ركن الدین خسروی) و «آندورا» (حمید سمندریان) روی صحنه رفت. گذشته از فیلم كوتاه «تلفن» با ایفای یكی از نقش های اصلی «آرامش در حضور دیگران» عرصه جدی سینما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد كه پس از گذشت این همه سال ـ همچون عزت الله انتظامی ـ با اولین فیلم بلندش به یاد آورده می شود. همچنین ثریا قاسمی در سال های ابتدای فعالیتش در یكی از اولین سریال های تلویزیونی ایرانی با نام «پیوند» (نصرت كریمی) بازی كرد. با این همه او پس از حضور در فیلم ناصر تقوایی ـ كه چهار سال پس از ساخت امكان نمایش عمومی پیدا كرد ـ ترجیح داد فعالیت اصلی اش را در رادیو و تئاتر متمركز كند. حرفه ای كه ثریا قاسمی هنوز بعد از این همه سال كار در سینما، خودش را وابسته به آن می داند كارگردانی و بازیگری صداست. فیلم اول ناصر تقوایی علاوه بر این كه در جریان سینمای تجاری ایران تجربه نامتعارفی بود، تصویر بسیار متفاوتی از شخصیت زن به نمایش گذاشت. اهمیت این موضوع از آن روست كه در فیلم های «قیصر» و «گاو» زن نقش چندانی نداشت و شاید بتوان ثریا قاسمی را پس از تاجی احمدی «خشت و آینه» دومین زنی دانست كه در نقشی تأثیرگذار، عمیق و ماندگار درخشید. او برخلاف مادرش (حمیده خیرآبادی) در فیلم های كمی بازی كرد و عمده تجربه های سینمایی اش مربوط به ده سال اخیر است. در اوایل دهه 1370 ثریا قاسمی در چند برنامه تلویزیونی حضور یافت كه نمی توان آن ها را نمایش تلویزیونی به حساب آورد و طبعاً در كارنامه حرفه ای او به عنوان بازیگر جایی ندارند. یكی از این تجربه ها، برنامه ای بود كه قاسمی در محاصره دكوری عجیب و غریب همراه با شمع های روشن و رنگ های تند صحنه و در پوششی فاخر، اشعار شاعران كلاسیك ایرانی را دكلمه می كرد و یكی از دو مجری این مجموعه نامه عرفانی و آموزنده بود. این بازیگر باسابقه سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون پس از این كه به خاطر بازی در «مارال» در جشنواره فجر تحسین شد، به بازی در فیلم های كمدی گرایش پیدا كرد كه آخرین كار به نمایش درآمده اش انتقادهای بسیاری را به همراه داشت. دو سریال تلویزیونی «در پناه تو» (حمید لبخنده) و «شب دهم» (حسن فتحی) با بازی ثریا قاسمی محبوبیت فراوانی پیدا كرد. در كنار این ها بازی او در تله تئاترهایی مثل «به سوی دمشق» (حمید سمندریان)، «نكراسوف» (محمد رحمانیان) و «به سوی كعبه» (تاجبخش فناییان) به چشم آمد. فریدون جیرانی در «شام آخر» نقش متفاوتی به ثریا قاسمی واگذار كرد كه فرق زیادی داشت با چهره مادرانه و سنتی او در فیلم ها و سریال های متعدد. بازی كوتاهش در همین فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مكمل را از جشن خانه سینما برای او به همراه داشت.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



ثریا قاسمی در اختتامیه هفدهمین جشنواره مراکز استانی صدا و سیما عنوان هنرمند ملی را از آن خود کرد. به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، در اختتامیه هفدهمین جشنواره مراکز استانی صدا و سیما که با حضور مدیران رسانه ملی و هنرمندان شهرهای مختلف ایران در اسکله شهید رجایی بندر عباس برگزار شد ثریا قاسمی بازیگر تلویزیون و سینما به عنوان هنرمند ملی معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت. این هنرمند که هنگام قرائت متن تقدیر نامه رئیس رسانه ملی خطاب به وی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود ، وقتی در جایگاه قرار گرفت در سخنانی کوتاه گفت: از همه کسانی که مهر و محبت آنها موجب این اعتبار برای من شده است صمیمانه تشکر می کنم


ثریا قاسمی و فیلم شناسی :‌


۱ - در شب عروسی (۱۳۸۷)
۲ - دعوت (۱۳۸۷)
۳ - ملودی (۱۳۸۶)
۴ - سربلند (۱۳۸۵)
۵ - محاكمه (۱۳۸۵)
۶ - شاهزاده ایرانی (۱۳۸۴)
۷ - رستگاری در 20/8 دقیقه (۱۳۸۳)
۸ - سرود تولد (۱۳۸۳)
۹ - بله برون (۱۳۸۲)
۱۰ - معادله (۱۳۸۲)
۱۱ - عشق فیلم (۱۳۸۱)
۱۲ - دختر شیرینی فروش (۱۳۸۰)
۱۳ - شام آخر (۱۳۸۰)
۱۴ - خاكستری (۱۳۷۹)
۱۵ - مارال (۱۳۷۹)
۱۶ - حریف دل (۱۳۷۵)
۱۷ - مجسمه (۱۳۷۱)
۱۸ - خواستگاری (۱۳۶۸)
۱۹ - ستاره و الماس (۱۳۶۷)
۲۰ - خانه ابری (۱۳۶۵)
۲۱ - زنده باد..... (۱۳۵۸)
۲۲ - آرامش در حضور دیگران (۱۳۵۱)



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



ثریا قاسمی و جوایز :



برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن (مارال)
[ دوره 19 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1379 ]
برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن (شام آخر)
[ دوره 6 جشن خانه سینما (مسابقه) - سال 1381 ]
کاندید لوح زرین بهترین بازیگر زن (شام آخر)
[ دوره 3 منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال 1382 ]
کاندید لوح زرین بهترین بازیگر زن (مارال)
[ دوره 2 منتخب سایت ایران اکتور (بهترین های سال) - سال 1381 ]
چهارمین بازیگر نقش اول زن سال (مارال)
[ دوره 16 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1380 ]
سومین بازیگر نقش مکمل زن سال (شام آخر)
[ دوره 17 منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین های سال) - سال 1381 ]


ثریا قاسمی و یادداشتی در مورد خاكسپاری مادر :

ثریا قاسمی نوشته اش را با نقل قولی از ابوالحسن داودی «برای خاكسپاری مرحومه خیرآبادی تصمیم گیری درستی نشد» آغاز كرده و در ادامه نوشته است:«من می خواستم ایشان پس از پنجاو چندسال تلاش اضطراب آلود برای رسیدن به مكان فیلمبرداری، با آرامش به مقصد همیشگی خود برسند. می خواستم همه لبخند دل نشین و زیبای ایشان یادشان بماند. می خواستم صدای خاص و مادرانه ای كه می گفت: «اسدالله خان بیا چایی بخور!» در گوش ها باقی بماند. (دیالوگ مشهور نادره خطاب به محمدعلی كشاورز در سریال پدرسالار). می خواستم در لحظه های جنگ زندگی با مرگ، در لحظه تلاقی روشنایی با تاریكی، در لحظه پدیدارشدن نام حمیده خیرآبادی در جعبه بهشت زهرا، در لحظه برخورد خاك با صورت شیرین و چشم های خندان او، در لحظه ریختن گُل بر خاك خیس بانوی توانمند و خندان سینمای ایران، در لحظه گذاردن مقوایی بالای سر خاك به نام حمیده خیرآبادی كه لایق گذاشتن شمش طلای همه عالم بود... كسی نباشد. كسی نبیند. چراكه كسی باور نمی كرد این انسان پر از اشتیاق، پر از شور زندگی، پر از نشاط و شادمانی و هیجان زندگی، رضا داشته باشد با مرگ برود. او امید را دوست داشت. او زندگی را دوست داشت. كارش را دوست داشت. همكارانش را دوست داشت. مردم را دوست داشت. من چه طور می توانستم بگذارم مردمی كه او را دوست داشتند، مردمی كه او را مادر، خواهر، دوست و كمك دهنده خود می دانستند، ببینند چه طور خروار خروار خاك بر پیكر عزیزشان ریخته می شود. ای امان! خاك ها را بردارید. بگذارید برخیزد و بگوید كه چه عاشقانه شما را دوست داشت.


[Only registered and activated users can see links]

ثریا قاسمی و تحلیلی از او در روزنامه اعتماد :

ثریا قاسمی بازیگری است که پیش از ورود به این عرصه به دلیل بهره گیری از صدا و توانایی ذاتی اش در دوبله و رادیو به موفقیت های چشمگیری رسید. او بازیگری را همزمان با فعالیت های دوبله و رادیو از سال 1340 با تئاتر آغاز کرد. او در شمار بازیگرانی قرار دارد که با این عرصه پرطمطراق (بازیگری) از دوران کودکی آشنا شد و مهارت های آن را با هم نشینی استادان و متخصصان و بزرگان این حرفه آموخت.
ثریا قاسمی اساساً بازیگری تلویزیونی است. بیان این مطلب به عنوان نفی بازی های این بازیگر باسابقه در عرصه سینما یا به معنای غلط اما مصطلح آن نیست چرا که در طول سال های گذشته شاهد بازی های سینمایی خوبی از ثریا قاسمی بوده ایم. نقش هایی که برای بازی در هر یک از آنها یا موفق به دریافت جوایز یا نامزد دریافت آنها شده است که از جمله این موارد می توان به کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر اول زن در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد. اما بیان بازیگر تلویزیونی بودن ثریا قاسمی از این جهت است که او خود را مقید به حضور در تلویزیون می داند. او آغاز و انجام بازی های تلویزیونی اش را به صورت آگاهانه انجام داده است و می دهد زیرا پس از دریافت جوایز سینمایی و موفقیت هایش در این عرصه همچنان حضور تلویزیونی خود را ادامه داده و تنها به کار های سینمایی اش بسنده نکرده است. کاری که شاید امروز در میان بسیاری از بازیگران جوان و میانسال سینمای ما متداول است.
ثریا قاسمی پس از تجربه اندوزی در رشته های مرتبط با رادیو و تلویزیونی در اوایل ده چهل به سراغ یکی از جذاب ترین بخش سینما و تلویزیونی یعنی کارگردانی رفت.اولین تجربه کارگردانی ثریا قاسمی در آن زمان با اقبالی عمومی مواجه شد زیرا در میان آثاری که در آن زمان مضامین اجتماعی نازلی از روابط آدم ها و اقشار مختلف مردم را به نمایش می گذاشتند از جایگاه قابل قبول تری برخوردار بود و از این حیث نیز مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. با وجود موفقیت آمیز بودن این تجربه، اما ثریا قاسمی دیگر این تجربه (کارگردانی) را تکرار نکرد. این عدم تمایل به کارگردانی تا اوایل دهه هفتاد ادامه داشت تا اینکه او در این سال تصمیم گرفت مجموعه دیگری را پس از سال های طولانی کارگردانی کند. «مشت های کوچک» دومین و آخرین ساخته ثریا قاسمی بود. اثری که هرگز به بلنداقبالی سریال قبلی اش نرسید و اثری ضعیف به حساب آمد. با وجود این، معروفیت و محبوبیت امروز ثریا قاسمی نه به خاطر کارگردانی و صداپیشگی و گویندگی او که به خاطر بازی های درخشانش است: بازی هایی که در بسیاری مواقع آنقدر تاثیرگذار بودند که مسیر زندگی حرفه یی او را تغییر دادند. آثاری چون «بار دیگر زندگی» که نزدیک به چند دهه او را به سمت ایفای یک نوع نقش خاص سوق داد. به طوری که او در قالب نقش مادران سختکوشی که در نبود شوهران شان بار زندگی را به دوش می کشند ماند و به عنوان کلیشه یی آشنا و پذیرفته شده در اذهان مردم تبدیل شد و سال ها به تکرار آن پرداخت.
نوع بازی ثریا قاسمی به او اجازه حضور موفق در گونه های مختلف را می دهد، از سیاهپوست وطن پرست سریال «یکی از این روزها» گرفته، تا اجرای مادرانه آثار ملودرام و اجرای کمدی همسر استاد دانشگاه در «مجسمه» و همچنین همسر اول، شاهزاده قاجار در سریال تلویزیونی «خانه یی در تاریکی» و نقش مادر سنتی در سریال «شب دهم» و دیگر سریال های تاریخی اش، همه و همه بیانگر این خصیصه او هستند. به این ترتیب می توان دریافت که او با اندک چرخشی در ایفای شخصیت هایش، به گونه یی دیگر از آثار و نمایش توانمندی های خود می رسد و در برخی موارد تفاوت میان این شخصیت پردازی شاید در نگاه اول و دیده کلی به چشم نیاید و به عبارت دیگر نامحسوس است. مانند سری مجموعه های ملودرام او که تفاوت های شخصیت در لایه های زیرین نقش نهفته است.ابراهیم وحیدزاده نخستین کارگردانی بود که به قابلیت های بازی ثریا قاسمی پی برد. به همین دلیل پس از موفقیت او در فیلم «مجسمه» هرگاه نقشی را برای او در آثارش (عشق فیلم، معادله) در نظر می گرفت از این جنس کار خارج نبود. ایرج طهماسب نیز از جمله کارگردان هایی بود که برای فیلم «دختر شیرینی فروش» با درشت نمایی همین بخش از کارهای او، به اجرای کمیک در بازی ثریا قاسمی رسیده بود، زنی ثروتمند و مرفه که تفکرات مالیخولیایی و غیرعقلانی داشت. عموم نقش های کمیک ثریا قاسمی برخاسته از تصنعی بودن واکنش ها و اغراق آمیز بودن خصوصیات رفتاری از جمله عصبی بودن، رفتار هیستریک داشتن و... سرچشمه می گیرد. از سوی دیگر همین تکرار در نقش های کمیک همانند کار های ملودرام او بیانگر آن است که او قابلیت های فراوانی در این ژانر دارد و نمی توان به به سادگی از کنار آن گذشت. هرچند این تکرار در آثار دو یا سه کارگردان بوده باشد.به هر حال ثریا قاسمی امروز پس از چهار دهه تجربه در عرصه بازیگری، در شمار بازیگران مطرح و موفق تئاتر، سینما و تلویزیون قرار دارد، چرا که همواره در تلاش و تکاپو برای شناخت ناشناخته ها و ابعاد مختلف بازی خود است

هما حسنی

باسلام خدمت مراجعه کنندگان محترم به سایت
دراین وبلاگ مطالب زیر را می توانید مشاهده کنید در ضمن جهت تبادل لینک با ما می توانید مارا با نام جدیدترین عکس ها لینک نموده و با اطلاع دادن به ما در قسمت نظرات یا ارسال لینک روزانه ؛ لینک شوید
جدید ترین مدل لباس زنانه،مدل لباس مجلسی ، مدل لباس شب ،مدل لباس دخترانه ،مدل لباس اسپورت ، مدل لباس عروس ،مدل لباس نامزدی ،مدل لباس گیپور ، مدل كت ودامن ، مدل كت وشلوار زنانه آموزش آشپزی،مدل لباس,مدل لباس مجلسی,مدل لباس راحتی,مدل لباس کوتاه,مدل لباس شب,مدل لباس های زیبا و شیک,مدل انگشتر,مدل دکوراسیون,رازهای زیبایی,مدل تاپ دخترانه,مدل تاپ زنانه,مدل لباس کره ای,مدل لباس عربی,مدل لباس دخترانه,مدل مو,مدل مانتو,مدل لباس شب,مدل لباس 2011
آلبوم تیپ های متفاوت نیکی کریمی
آلبوم لباس های شب بارداری به سبک سلبریتی ها
تحقیق اصول سخنوری
بیوگرافی حمیده خیرآبادی
بیوگرافی رضا کرم رضائی
حامد کمیلی Hamed Komeili
بیوگرافی مهتاب کرامتی
بیوگرافی امین زندگانی
بیو گرافی لیلا اوتادی
بیو گرافی ناتالی پورتمن
بیو گرافی هالی بری
بیوگرافی مل گیبسون
بیوگرافی گلاب آدینه
بیوگرافی محمد علی كشاورز
بیوگرافی ثریا قاسمی
زندگی نامهحسین پناهی
بیو گرافی اکبر عبدی
بیوگرافی خسرو شکیبایی
بیو گرافی عباس کیارستمی
بیوگرافی محمد علی فردین
بیوگرافی حمید سمندریان
درباره یغما گلرویی
بیو گرافی ایرج قادری
زندگینامه بهرام رادان
زندگینامه شقایق فراهانی
زندگینامه محمدرضا شریفی نیا
زندگینامه امین حیائی
زندگینامه پگاه آهنگرانی
زندگینامه مهناز افشار
زندگینامه هدیه تهرانی
بیوگرافی مهران مدیری
زندگینامه شیلا خداداد
زندگینامه شاهرخ استخری
زندگینامه یغما گلرویی
زندگینامه محمد نوری - خواننده پاپ ایرانی
زندگینامه رزیتا غفاری - بازیگری که با سر در استخر خالی شیرجه زد
زندگینامه کیومرث ملک مطیعی
بیوگرافی شهره لرستانی
بیوگرافی رویا نونهالی
بیوگرافی صغری عبیسی (آفرین)
بیوگرافی جمشید مشایخی
بیوگرافی پرویز پرستویی
بیوگرافی الناز شاکر دوست
بیوگرافی حامد بهداد
بیو گرافی و فیلمو گرافی دانیال حکیمی
بیوگرافی حدیث فولادوند
بیوگرافی لعیا زنگنه
بیوگرافی افسانه بایگان
بیوگرافی فرامرز قریبیان
بیوگرافی باران کوثری
بیوگرافی فتحعلی اویسی
بیوگرافی محمدرضا گلزار
بیوگرافی فاطمه معتمدآریا
بیوگرافی لاله اسکندری
بیوگرافی بهروز وثوقی
بیوگرافی جمشید هاشم پور
بیوگرافی محمدرضا فروتن
بیوگرافی کتایون ریاحی
بیوگرافی نیکی کریمی
زندگی نامه آناهیتا همتی
بیوگرافی نیکی کریمی
فیلم سن پطرزبورگ



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

طبقه بندی

نویسندگان

صفحات جانبی





Powered by WebGozar