تبلیغات
جدیدترین و زیبا ترین عکس ها - بیو گرافی عباس کیارستمی '; //Begin Of AutoKeywords $keystring = str_replace(' ', ',', trim($context['page_title'])); echo ''; //End Of AutoKeywords echo '
 تیر ماه 1319



تهران



سال های فعالیت



1351 تا کنون



حقایقی درباره ی عباس کیارستمی


فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایرانی است که آثار وی اغلب با استقبال فراوان منتقدان روبه‌رو شده است..کیارستمی علاوه بر سینما در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی و گرافیک نیز فعال است. او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به شمار آورد.سادگی استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلم‌های کیارستمی است.

زندگی
کیارستمی در سال1319 متولّد شد. او دارای لیسانس نقاشی از دانشکده ی هنر های زیبای دانشگاه تهران است. عباس کیارستمی از سال 1340 به عنوان نقاش تبلیغاتی در «آتلیه ۷» و یکی دو مؤسسهٔ دیگر به کار طراحی جلد کتاب و آفیش پرداخت، و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال 1366 در «سازمان تبلیغاتی نگاره» به طراحی و ساختن تیتراژ فیلم پرداخت که نخستین آنها تیتراژ فیلم «وسوسهٔ شیطان» ساختهٔ محمد زرین دست بود

طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساختهٔ مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت «امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را داشت به «کانون» رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه را ساخت. در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم «مسافر» در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس در سال ۱۹۹۷ جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را هم از آن خود کرده‌است

[Only registered and activated users can see links]


هفت چنار.نصب شده در خانه هنرمندان ایران



نوجوانی کیارستمی به روایت آغداشلو

بدنیست بدانید آیدین آغداشلو، در كلاس ششم و هفتم دبیرستان هم‌كلاسی کیارستمی بوده ودر اظهار نظر جالبی چهره دقیقی از او در این دوره ترسیم می‌كند: « پسربچه سخت ساكت و آرامی را می‌یابم كه پوستی تیره و بینی صاف و زیبایی دارد با وقار و تودار هنر را دوست دارد و نقاشی خوب را كه می‌بیند در او آرامش گذار و برقی را می‌بینیکه مانند درخشش گوهری گاه و بی‌گاه در افق شبی ساكت است.

كیارستمی نیز در جایی گفته است،تصویری كه آغداشلو از گذشته او ارایه داده،كاملا درست است،اما شباهتی به شخصیت امروز او ندارد

کیارستمی تجربه‌های متفاوتی در زمینه‌های مختلف نظیر آهنگسازی، طراحی صحنه و لباس، تدوین و حتی بازیگری داشته‌است ، وی همچنین عکاسی شناخته شده‌است همچنین به تازگی دو کتاب از ادبیات کلاسیک ایران به نام‌های حافظ به روایت عباس کیارستمیوسعدی از دست خویشتن فریاد را منتشر ساخته‌است

کیارستمی از سال ۱۹۷۰ میلادی در عرصهٔ سینما فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه یا مستند را ساخته، نوشته، یا تهیه کرده‌است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به سه‌گانه زلزله، طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد اشاره کرد


زمانی او از کودکی خواسته بود که در فیلمش بازی کند آن کودک که نمی دانسته کیارستمی یگی از بزرگترین کارگردانان جهان است آیا خشایار(یکی از مطرح ترین شخصیت های تلویزیون)را می شناسد؟و کیارستمی که رابطه ی چندان خوبی با تلویزیون نداشته پاسخ منفی می دهد.کودک به او پاسخ می دهد خشایار می تواند 60 میلیون بیننده را بخنداند ولی تو چه کار می توانی بکنی؟.



[Only registered and activated users can see links]




عکاسی



در حراجی کریستی دبی به تاریخ ۱ مه ۲۰۰۸، عکسی از کلکسیون عکس‌های عباس کیارستمی به قیمت حدود ۱۳۰ هزار دلار فروخته ش



علی‌اکبر صادقی: من و کیارستمی همیشه با هم تجربیات مختلفی داشتیم و تقریبا در جریان بیشتر کارها با هم بودیم. یادم می‌آید حدود 48 سال پیش بود که یک روز عباس آمده بود خانه ما، من رفتم و صورتم را گریم کردم و عباس از من عکس گرفت، بعد عکس‌ها را بردیم و در لابراتواری که من در خانه داشتم ظاهر کردیم، هنوز این عکس‌ها را در کنار عکس‌هایی که در سفر‌هایی که با هم گرفتیم دارم، عکس‌هایی که در نوع خود منحصر به فرد هستند. کیارستمی یک هنرمند واقعی است. او هربار که دست به تجربه جدید می‌زند با دانش و آگاهی کامل این کار را می‌کند و این موضوع را به وضوح می‌توان در نگاه منحصر به فرد او در عکاسی نیزجست‌وجو کرد.

سایت مردمك:کیارستمی در نمایشگاه «پنجره‌ای رو به حیات» ما را به دیدن دنیایی دعوت می‌کند که به گونه‌ای از دیدن آن عاجزیم.بارها ممکن است که هریک از ما با پنجره یا درهای شیشه‌ای مه گرفته و شکسته روبرو شویم و بی‌اعتنا از کنار آنها بگذریم، اما کیارستمی با دیدن این نادیدنی‌ها و دیدنی کردن آنها در قالب عکس، ما را به دیدن این تصاویر دعوت می‌کند.در برخی از عکس‌های مجموعه «پنجره‌ای رو به حیات»، با پنجره دیگری روبه‌رو می‌شویم که ما را به دیدن دنیای دیگری دعوت می‌کند



[Only registered and activated users can see links]




عکسی از عباس کیارستمی

[Only registered and activated users can see links]

ژان کلودکاربر در نمایشگاه عکس عباس کیارستمی

[Only registered and activated users can see links]




فخری گلستان در نمایشگاه عکس عباس کیارستمی




نقاش بدی که فیلم ساز شد



اما عباس کیارستمی وورودش به دنیای فیلمسازی ،بسیار جالب بوده است . خود او زمانی در گفت وگو با نشریه نشنال امارات گفته بود : «فكر می‌كنم چون نمی‌توانستم نقاشی كنم به ساخت فیلم رو آوردم. نقاشی من خیلی بد بود، به‌طوری‌كه دوره‌ چهار ساله را در 13 سال در دانشكده‌ هنرهای زیبا دانشگاه تهران به پایان رساندم.!



«عباس كیارستمی» در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور می شود : «بعد از آنكه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، شروع به كار برروی فیلم‌های تجاری كردم كه مرا با مكانیزم فیلم‌سازی و دوربین آشنا كرد. از آنجا بود كه ساخت فیلم‌های كوتاه برای كودكان را آغاز كردم و پس از آن به مطالعه‌ عكاسی پرداختم

[Only registered and activated users can see links]










فیلم ها



نان و کوچه


[Only registered and activated users can see links]


نان و کوچه عباس کیارستمی در سال ۱۳۴۹ خورشیدی ساخته شده است . کیارستمی این فیلم را بر اساس طرحی از برادرش نوشته است . نان و کوچه در زمان ساخت با استقبال فراوان مخاطبان رو به رو شد. منتقدان مطبوعاتی نیز به این فیلم بسیار توجه نشان دادند، چنان که روزنامه کیهان در مقاله‌ای آن را فیلمی فوق‌العاده از ایران لقب داد.پسربچه‌ای با نان سنگکی در زیر بغل می‌خواهد از کوچه‌ای بگذرد اما حضور یک سگ مانع می‌شود. پسرک منتظر می‌ماند تا سگ کنار برود. در همین زمان جوانی سوار بر الاغ و پس از آن یک دوچرخه‌سوار از آن‌جا به راحتی عبور می‌کنند. سپس نوبت به پیرمردی می‌رسد که با سمعکی در گوش از کنار او می‌گذرد. پسر از فرصت استفاده می‌کند و در سایه پیرمرد به راه خود ادامه می‌دهد. در میانه راه پیرمرد وارد خانه خود می‌شود و پسربچه به ناچار ادامه مسیر را خود به تنهایی باید طی کند. سگ به طرف او می‌جهد و پسرک با پرتاب تکه‌ای نان او را آرام می‌کند. سگ همچنان او را دنبال می‌کند تا این که پسر وارد خانه می‌شود و سگ پشت در لم می‌دهد. لحظه‌ای بعد پسرکی دیگر با کاسه‌ای ماست به سگ نزدیک می‌شود. دروبین بر تصویر وحشت‌زده پسر در زمینه پارس سگ ثابت می‌شود.



کیارستمی برای یافتن پسرک فیلم و خانه مورد نظر و نیز کوچه پس‌کوچه‌های به هم پیوسته روزهای متوالی جست‌وجو می‌کند تا سرانجام در حوالی امامزاده صالح در منطقه شمیران آن را می‌یابد.



فیلم‌برداری صحنه مربوط به سگ (ورود پسر به خانه و سپس لم‌دادن سگ پشت در) ۴۰ روز به طول انجامید، چون کیارستمی حاضر نبود از کات استفاده کند! صحنه مذکور بالاخره ضبط می‌شود، اما کیارستمی با خونسردی اعلام می‌کند که به برداشت دومی نیاز داریم چون ممکن است فیلم در لابراتوآر خراب شود! این مساله موجب می‌شود تا فیلم‌بردار (مهرداد فخیمی) گروه را ترک کند.



فخیمی در اوج بگومگو با کیارستمی نسخه‌ای از کتاب فیلم و کارگردان نوشته دان لیوینگستن را به کیارستمی نشان می‌دهد. کیارستمی با خواندن کتاب متوجه می‌شود نان و کوچه بر اساس فرمول‌های ارایه شده پر از اشتباه است. از این‌جا تردیدهای وی شروع می‌شود. اما به کار خود ادامه می‌دهد و در نهایت پس از تحسین هژیر داریوش در مصاحبه مطبوعاتی اعتماد به نفس او را برمی‌گرداند



زنگ تفریح



زنگ تفریح عنوان دومین فیلم عباس کیارستمی است که در سال ۱۳۵۱ خورشیدی ساخته شد . «زنگ تفریح» دومین ساخته‌ كیارستمی نیز یك فیلم كوتاه بدون دیالوگ و ضدقصه است كه آنارشیسم نهفته در یك محصل دبستانی - كه به جرم شكستن شیشه پنجره مدرسه تنبیه شده - را در فضایی تلخ و پر از تنهایی به تصویر می‌‌كشد.به خلاف فیلم نخست از این فیلم استقبال چندانی نشد. منتقدان نیز این فیلم را نکوهش کردند. اما کیارستمی خود معتقد است که این فیلم راه جدیدی در سینما می‌گشاید، گر چه اعتراف می‌کند که قصه فیلم کمبودهایی دارد. با این همه این فیلم به نوعی آغاز سینمایی است که به آن سینمای کیارستمی می‌گویند.



دارا در راهروی مدرسه به دیوار تکیه داده‌است. توپی دارد و بادکنکی که در حال باد کردن آن است. او و دوستش اکبر با توپ شیشه پنجره مدرسه را شکسته‌اند. ناظم مدرسه او را تنبیه می‌کند. پس از به صدا درآمدن زنگ تعطیلی مدرسه دارا و دیگر دانش‌آموزان به سوی در مدرسه هجوم می‌برند. در کوچه عده‌ای نوجوان مشغول بازی هستند. دارا ضربه‌ای به توپ‌شان می‌زند و فرار می‌کند. یکی از بچه‌ها او را دنبال می‌کند و دارا وارد خانه‌ای می‌شود. وقتی مطمئن می‌شود که پسر رفته‌است از آن خانه خارج می‌شود و به سوی خارج شهر می‌رود. در کنار جاده عبور ماشین‌ها را تماشا می‌کند، سپس بر خلاف جهت حرکت ماشین‌ها به راهش ادامه می‌دهد. تصویر به مرور سفید می‌شود



دو راه حل برای یک مساله



دارا کتاب نادر، هم کلاسی اش را قرض گرفته است. وقتی آن را پس می‌دهد نادر می بیند کتاب پاره شده است. نادر هم کتاب دارا را پاره می‌کند و بین شان دعوا می‌شود و گلاویز می‌شوند. داستان یک بار دیگر تکرار می‌شود این بار نادر کتاب را به دارا نشان می‌دهد و می‌گوید کتابش پاره شده است، دارا پارگی کتاب او را با چسب می چسباند



گزارش



گزارش به نوعی نخستین ساخته عباس کیارستمی محسوب می شود که در سال ۱۳۵۶ خورشیدی ساخته شد.فیلم به زندگی یک کارمند اداره دارایی می‌پردازد. در ابتدای فیلم او را به دلیل دریافت رشوه از کار معلق می‌کنند و از همان جا مشکلات وی بخصوص با همسرش شروع می‌شود



قضیه شکل اول، شکل دو



قضیه شکل اول، شکل دوم فیلمی ایرانی و اولین فیلم به کارگردانی عباس کیارستمی پس از انقلاب و محصول سال ۱۳۵۸ است. این فیلم از جمله فیلم‌های اوست که بافت در حال تغییر سریع و ناپایدار فرهنگی و سیاسی دهه ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ فیلم‌های او را نشان می‌دهد.جدا از گرایش‌های مختلف نسبت به پوشش دادن فیلم نسبت به اتفاقات (خصوصاً با نشان دادن رهبران چپ‌گرا و معتدلی که به زودی غیرقانونی شناخته شدند)، با نشان دادن زنان بی‌حجاب (همانطور که در دوره شاه سابق برای مدرنیزه کردن تصویر کشور تشویق می‌شد) این تصویر هویت سیاسی و فرهنگی ایران به زودی از سوی حکومت پس از انقلاب ممنوع شد.این فیلم مستندی درباره معلمی است که گروهی از دانش‌آموزان را وقتی یک از آنها به زدن روی میز اقرار نمی‌کند و آنها هم او را لو نمی‌دهند از کلاس اخراج می‌کند. کیارستمی این فیلم را به کارشناسان آموزشی محمدرضا شاه پهلوی نشان داد و از نظرات آنها فیلمبرداری کرد. وقتی فیلمبرداری تقریباً تمام شد، در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، روح الله خمینی از تبعید به تهران برگشت و ۱۰ روز بعد جمهوری اسلامی اعلام کرد. کیارستمی شروع به ساخت مجدد فیلم کرد، توضیحات آن را حذف کرد و ساختارش را تغییر داد. او تصمیم گرفت فیلم را به یک مساله دشوار دراماتیزه شده تبدیل کند: شکل اول شامل دانش‌آموزانی بود که زیر بار نام بردن شخص مجرم نمی‌رفتند؛ در شکل دوم یکی از دانش‌آموزان مقصر را معرفی می‌کند و اجازه می‌یابد به کلاس برگردد. از همه ناظران جدید، از جمله وزیر جدید آموزش و پرورش، در حال نظر دادن درباره دو شکل فیلمبرداری شد. تفاوت دیدگاه‌های آن‌ها و تاثیر آن‌ها از فرهنگ سیاسی آن روزها در سخنان هر یک روشن است. خیلی از آنها فیلم را تمثیلی از پلیس مخفی شاه در نظر گرفتند.



فیلم بلافاصله برنده جایزه جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان تهران شد؛ گرچه، به زودی پس ز آن دولت آن را به این خاطر که پیام حدس زده شدهٔ آن خرابکارانه پنداشته می‌شد و بعضی از نظرات از اعضای گروههای سیاسی (کمونیست، جبهه دموکراتیک ملی ایران) ابراز می‌شد که غیرقانونی اعلام شده بودند ممنوع کرد. این فیلم فقط در بزرگداشت کیارستمی در سال ۲۰۰۳ در تورین به نمایش درآمد. این فیلم پس از سی سال در شهریور ماه ۱۳۸۸ در اینترنت، اکران عمومی شد.



هفت پسر دبیرستانی از کلاس درس اخراج می‌شوند. معلم تهدیدشان می‌کند که اگر اسم کسی را که با صدای ضربِ مداد روی میز، نظمِ کلاس را بر هم می‌زده به او نگویند، یک هفته از حضور در کلاس درس منع خواهند شد. کات. گفتگو با ده‌ها نفر از مطرح‌ترین سیاستمداران و روشنفکران دوران انقلاب درباره این که راه حل صحیح اخلاقی برای این مسئله چیست. نورالدین کیانوری اعتقاد دارد که فرد خاطی را باید بلافاصله لو داد تا نظم کلاس دوباره برقرار شود. آیت‌الله خلخالی اعلام می‌کند که این وضعیت با «انگیزاسیون» تفاوتی ندارد. صادق قطب زاده با او موافق است. فیلم به مدت پنجاه و سه دقیقه این نقطه نظرات را بالا و پایین می‌کند و نکاتی را در مورد بینش سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی برملا می‌کند که تا امروز نظیرش را ندیده‌ایم. روی تصاویر پایانی فیلم، دومرتبه صدای ضرب گرفتن مداد خاطی را روی میز می‌شنویم. رفته‌رفته به تعداد مدادها اضافه می‌شود تا این که همهمه انقلابی به اوج می‌رسد و نقطه نظر فیلمساز در مورد این قضیه با ظرافت و ایجاز برملا می‌شود



فیلم اولی ها



فیلم اولیها از دیگر ساخته های کیارستمی ومحصول سال ۶۳ است . ایرج کریمی در زمان نمایش فیلم ودر شماره سی ام ماهنام فیلم درباره این ساخته کبارستمی می نویسد :فیلم اولی ها فیلمی آرمانگراست و آنچه را که باید باشد را بازتاب می دهد ونه فقط آنچه است .اولیها از لحاظ دیدگاه هایش ،دررده فیلمهای کودک وحشی تروفو و معجزه گر آرتور پن قرار می گیرد .



به نوشته ایرج کریمی : فیلم" اولیها" هم برای بچه هایی که در آستانه ورود به مدرسه اند وهم برای اولیا و امور مدرسه ها بسیار آموزنده ومفید می تواند باشد .



کیارستمی برای اینکه در بخشهای لطیف دچار سانتی مانتالیسم نشود صحنه های دفتر را در فواصل فیلم تکرار می کند ولی این صحنه ها از فراط تکرار ،فیلم را مخدوش کرده و باعث شده فیلم اولیها به رغم جاذبه ها و جنبه های درخشانش خسته کننده از کار دربیاید



خانه دوست کجاست



[Only registered and activated users can see links]




خانه دوست کجاست عباس کیارستمی از مهمترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران ودنیا محسوب می شود .«خانه دوست كجاست» در سال 1989 در جشنواره‌ فیلم لوكارنو موفق به كسب جایزه‌ یوزپلنگ نقره‌ای، جایزه‌ فیپرشی و جایزه‌ بهترین فیلم معنوی شد. این فیلم ازسوی انجمن فیلم بریتانیا به‌عنوان یكی از 50 فیلمی پیشنهاد شده است كه حتما تا پیش از 14 سالگی آن را باید تماشا كرد. این فیلم در شناخت جهانی عباس كیارستمی به عنوان فیلمسازی بزرگ و مولف موثر بوده است. به طوری که كریستیان براد تامپسون فیلمساز دانمارکی سالها قبل در گفت وگویی با نگارنده گفته بود : من كتابی درباره صد فیلم تاریخ سینما نوشته‌ام كه خانه دوست كجاست؟ عباس كیارستمی، در میان این صد فیلم قرار دارد.



تمجید ورنر هرتزوگ



ورنر هرتزوگ كارگردان سرشناس سینمای جهان فیلم «خانه دوست كجاست» ساخته «عباس كیارستمی» را یكی از پنج فیلم محبوب خود دانسته است .



خانه دوست کجاست از نگاه استاد دانشگاه سوربون



بد نیست بدانید آلن برگان استاد دانشگاه سوربن و مدیر دپارتمان تحلیل فیلم در مدرسه فمیس درباره فیلم خانه‌ی دوست كجاست؟گفته است : كیارستمی توانست در كنار هم قرار دادن سطوح مختلف ساختاری و زیبایی‌شناسی و پیشبرد سرخط منطقی در طول فیلم نوید حضور یك فیلمسازی بزرگ را به جهانیان بدهد. به گفته این استاد دانشگاه منطق اولین فیلم یك داستان یك خطی است كه پسر بچه‌ای قصد دارد دفترچه‌ای را از یك روستا به روستایی دیگر ببرد، این قصه خیلی ساده است و به همین دلیل به گفته‌ی كیارستمی او برای پیدا كردن تهیه‌كننده درد سر‌های زیادی كشید. دومین منطق فیلم، منطق جهان شمول قصد‌ها و افسانه‌هاست كه در این منطق روایی داستان، بچه‌ای از محیط خود بیرون می‌رود و پا به جا‌های ناشناخته می‌گذارد و با پیش آمدن مشكلاتی و حل آنها به بلوغ می‌رسد و بزرگ می‌شود و در عین حال به تناقضات قانون اجتماع پی می‌برد. برگالا كه مدتی هم سر دبیر كایه‌دوسینما بوده است، ادامه داد: در فیلم‌های كیارستمی نجات و رستگاری به تنهایی محقق نمی‌شود و این كار باید به وسیله یك راهنما انجام شود و در اینجا هم این كار به وسیله پیرمرد نجار انجام می‌شود. وی كیارستمی را فیلمسازی سنت‌گرا و در عین حال مدرن دانسته ودر عین حال گفته بود : روایت این فیلم یك روایت خطی و كاملا مشخص غربی است ولی در عین حال حالت قرینه‌وار فیلم و تبدیل فیلم به دو قسمت مشخص، آن را به شدت شرقی می‌كند. وی به منطق هنری چیدمان فضا‌ها در این فیلم اشاره كرد و گفت: آنچه كیارستمی را از بقیه‌ فیلم‌سازان ایرانی جدا می‌كند، شكل بازنمایی ویژه اوست



مشق شب



[Only registered and activated users can see links]




فیلمی مشق شب دیگر ساختهٔ عباس کیارستمی که در سال ۱۳۶۷ ساخته شد. این فیلم تحقیقی است مصور درباره تكالیف شب بچه ها. فیلم از زبان خود بچه‌ها به طرح این موضوع می پردازد. بی اطلاعی آنها از روش های جدید تدریس و سیاست های آموزشی در مدارس، مهمترین مسائل در این زمینه هستند كه در فیلم مطرح می شوند.



كیارستمی خود گفته است كه ایده ساخت این فیلم زمانی به ذهنش رسیده كه متوجه شده فرزندش «بهمن» در انجام تكالیف مدرسه‌اش با مشكلاتی عمده مواجه است. كیارستمی هم‌چنین «مشق شب» را تحقیق مصور درباره تكالیف شب دانسته كه برای بچه‌ها است، اما بزرگترها بیشتر با آن درگیر هستند.



مشق شب عباس كیارستمی در قالب 86 دقیقه در كانون پرورش و فكر كودكان و نوجوانان ساخته شده است



پشتوانه ای از یک شهرت کاذب



اما شهید آوینی در یادداشتی که درباره فیلم مشق شب می نویسد در بخشی از مطلب خود می آورد :من فیلم « مشق شب » را این گونه توصیف می كنم: ده ها مصاحبه كشدار، تعدادی شات های معمولی تلویزیونی از مراسم صبحگاه بچه های مدرسه، به علاوه پشتوانه ای از یك شهرت كاذب كه می تواند در یك جامعه بیمار سینمایی، یك فیلم معمولی تلویزیونی را به « مشق شب » تبدیل كند. حرف آخر را همین اول بزنیم: تا هنگامی كه « بت پرستی » در میان ما رواج داشته باشد، « آدم ها » بزرگ می شوند نه « حقیقت » و آنگاه رفته رفته « حرف ها و افعال آن آدم های بت شده » جای « حق » را می گیرد و قضایای استدلالی بدین صورت در می آیند: « فلانی اینچنین گفته است و چون فلانی چنین گفته، پس حق همین است.»



یک فیلم معمولی تلویزیونی



به عقیده شهید آوینی « مشق شب » یك فیلم معمولی تلویزیونی است و در همین تلویزیون خودمان فیلم هایی به مراتب قوی تر از این ساخته و پخش می شود، چه از لحاظ تكنیك و چه از لحاظ مضمون. منتها آنچه كه كار آقای كیارستمی را ازدیگران تمایز می بخشد ذكاوت روشنفكرانه ایشان در انتخاب مضامین است و اینكه ایشان هر موقع كه اراده بفرمایند همه امكانات فیلمسازی كانون پرورش فكری در اختیارشان قرار می گیرد



کلوزاپ


[Only registered and activated users can see links]



ماجرای مخملباف تقلبی



. فیلم بر اساس ماجرایی واقعی ساخته شده‌است حسین سبزیان یک عاشق سینما وارد خانواده‌ای می‌شود و خود را محسن مخملباف معرفی می‌کند. در پایان فیلم مخلملباف واقعی پیدا می‌شود و سبزیان در دادگاه می‌گوید به دلیل علاقه به سینما دست به این کار زدم.‌این فیلم برای کیارستمی در غرب شهرت فراوانی به همراه آورد. نکته جالب در مورد این فیلم اینست که تمامی بازیگران در نقش اصلی خود بازی می‌کنند. مثلاً سربازی که سبزیان را در فیلم دستگیر می‌کند همان سربازی است که واقعا سبزیان را دستگیر کرده است. این فیلم یک نمونه موفق از سینمای مستند است که خط داستانی مشخصی را براساس واقعیت دنبال می‌کند



زندگی ودیگر هیچ



..." عباس کیارستمی فیلم "زندگی و دیگر هیچ را در سال 70 با فاصله ای اندک از وقوع فاجعه زلزله رودبار و منجیل در این منطقه ساخت که یکی از تاثیرگذارترین و موفق ترین آثار این فیلمساز مولف سینمای ایران محسوب می شود و نگاهی انسانی و متفاوت به این واقعه دارد. فاجعه زلزله رودبار و منجیل که اثرات سوء آن به استان های مجاور نیز کشیده شده بود در شامگاه سی و یکمین روز خرداد 69 به وقوع پیوست و جان بیش از 50 هزار تن از هموطنان عزیزمان را گرفت. سه روز پس از زلزله خرداد ۱۳۶۹ در استان گیلان، پدر و پسری از تهران به منطقه زلزله زده و به جستجوی بابک و احمد احمدپور بازیگران فیلم خانه دوست کجاست؟ می‌روند. به دلیل راه بندان مجبور می‌شوند راه‌های فرعی مختلفی را برای رسیدن به روستای کوکر، محل زندگی پسربچه‌ها طی کنند. پدر و پسر، احمد پورها را تا پایان فیلم نمی بینند اما خبرهایی از سلامت آنها می‌گیرند



ماجرای اختلاف با حسین علیزاده



سالها پیش حسین علیزاده موسیقی فیلم زندگی ودیگر هیچ را می سازد ولی به گفته علیزاده در گفت وگویی با جواد طوسی در ماهنامه فیلم بعد دوتایی به دلیل یک لج بازی کودکانه به نتیجه نمی رسند علیزاده دراین مصاحبه می گوید من موسیقی فیلم را می خواستم پس بگیرم واو پس داد بعدا خودم آن را با عنوان آوای مهر منتشر کردم اول همه چیز خیلی خوب پیش رفت و با عشق طی دوهفته موسیقی را ساختم و اصلا بحث مالی هم مطرح نبود.فقط من نمی خواستم طرفم در قرار دادکانون پرورش فکری باشد.به گفته علیزاده در فیلمهای کیارستمی چیزی که بلاتکلیف است موسیقی است آقای کیارستمی متوجه نیست که در تصویرهایش چه قدر موسیقی نهفته است پس دست به دامان موسیقی های دیگر می شود واصلا از اساس آن را حذف می کند.به اعتقاد علیزاده در فیلمهای کیارستمی موسیقی حذف شده است همانطور که بقیه قواعد کلاسیک نیز در کارهایش حذف شده است .



به اعتقاد این آهنگساز آقای کیارستمی کلا نگاه خاصی به موسیقی نداشتند یا اینقدر نگاه خاص داشتند که خودشان را با هیچ موسیقی نتوانستند تطبیق دهند .البته از نظر علیزاده کیارستمی فیلمساز با هوش و ذکاوتی است ولی درزمینه موسیقی او اعتقاد نداردکه همیشه این هوش را به خرج داده است .شاید او از دید سینمایی دلایل خودش را داشته باشد اما علیزاده می گوید خوداو هم درموقعیت تماشاگر دلایل خودش را دارم .به نظر علیزاده آقای کیارستمی نمی تواند ادعا کند همانقدر که پایه های ادبیات وشعر را می شناسد موسیقی را هم می شناسد



.



باد مارا خواهد برد

[Only registered and activated users can see links]



فیلم «باد ما را خواهد برد»از دیگر ساخته‌ های مشهور «عباس كیارستمی» است که به‌عنوان یكی از 10 فیلم برتر سینمای جهان در دهه گذشته‌ از نگاه انجمن منتقدین فیلم میامی انتخاب شده است . این فیلم كه برنده‌ جایزه‌ بزرگ هیات داوران و جایزه‌ فیپرشی از جشنواره‌ ونیز بوده است، همچنین به‌عنوان یكی از 50 اثر برتر سینمای جهان در دهه‌ گذشته ازنگاه برگزاركنندگان جشنواره‌ تورنتو انتخاب شده بود.



خود کیارستمی درباره فیلم «باد ما را خواهد برد»گفته است :‌در این فیلم بسیاری از عوامل اصلا دیده نشدند، بخصوص محور اصلی آن فیلم پیرزنی بود كه همه فیلم درباره او بود، اما خود در اثر حضور نداشت. دیدن این عوامل وظیفه منتقدان است و كار من نیست. بنده هم هرگاه می‌شنوم كه تماشاگر یا منتقدی این موارد را مورد توجه قرار داده است، به شدت دستخوش هیجان و حتی نوعی هراس می‌شوم كه آثار ما با چه دقتی دیده می‌شوند.



داستان فیلم باد مارا خواهد برد درباره گروهی روزنامه‌نگار است که برای تولید فیلمی مستند از آئین سوگواری به روستایی کردنشین می‌روند. اما پیرزنی که قرار است بمیرد نمی‌میرد



طوسی وکلاری و مخالفت با فیلم



بد نیست بدانید چندی قبل وقتی نشستی با حضور کیارستمی و جواد طوسی درباره این فیلم برگزار شده بود كیارستمی در پاسخ به مطلب جواد طوسی مبنی بر عدم علاقه‌اش به «باد ما را خواهد برد» مطرح كرده بود،‌توضیح داده بود: من می‌توانم به ایشان حق بدهم كه این فیلم را را دوست نداشته باشند. اولین كسی هم كه «باد ما را خواهد برد» دوست نداشت فردی بود كه آن را از پشت دوربین نگاه می‌كرد یعنی محمود كلاری كه فیلمبردار «باد ما را خواهد برد»‌ را برعهده داشت. او اولین فردی بود كه این فیلم را دوست نداشت اما به هر حال عده‌ای هم هستند كه این آثار را بسیار دوست دارند.



کیارستمی برای نمایش “باد ما را خواهد برد” با مشكلات بسیاری مواجه بود. شرط‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینكه بخش‌هایی مربوط به اشعار فروغ و خیام حذف شود ولی كیارستمی كه نمی توانست اشعاری را حذف كند كه در كتاب شعرش نیز در كتابفروشی‌ها به فروش می‌رسد.



طعم گیلاس

[Only registered and activated users can see links]





طعم گیلاس فیلم برگزیده نخل طلای کن تولید مشترک با فرانسه محصول ۱۹۹۷ میلادی است. فیلم درباره مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰هزار تومان پول انجام دهد.فیلم طعم گیلاس همراه با فیلم ژاپنی «مارماهی» ساختهٔ «شوهی ایمامورا» جایزهٔ نخل طلای جشنوارهٔ کن رادر سال ۱۹۹۷ برد که مهم ترین جایزه‌ای است که سینمای ایران به دست آورده است.در کنار استقبالی که از فیلم شد، «راجر ابرت» منتقد فیلم، طعم گیلاس را در فهرست فیلم های سال ۱۹۹۷ که از آنها متنفر است قرار داده و آن را خسته کننده دانسته است. ابرت در نقدش اشاره کرده پس از تماشای فیلم، «جاناتان روزنبام» منتقد «شیکاگو ریدر» و «دیو کِهر» منتقد «نیویورک دیلی نیوز» که هر دو را قبول دارد، در لابی هتلش ملاقات می‌کند که معتقد بوده اند فیلم، شاهکار بوده است اما ابرت معتقد است «پادشاهی بدون لباس» دیده است. مجله تایم در خرداد ۱۳۸۸ این فیلم را بعنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ کن نامید



داستان تصمیم یک مرد برای خودکشی



آقای بدیعی (با بازی همایون ارشادی) مردی میانسال، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده است. او می خواهد قرص های خوابش را یک جا بخورد و شب در این قبر بخوابد. بدیعی دنبال (صبح کسی است که پس از مرگش فردا) روی جسد او خاک بریزد. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی است رو به رو می‌شود و از آنها می خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند.سرباز پیشنهاد را رد و به سمت پادگانش فرار می‌کند، طلبهٔ افغان شروع به موعظهٔ بدیعی می‌کند و خودکشی را برخلاف تعالیم اسلام و دستورهای قرآن می‌داند اما کارگر موزه که بعدا معلوم می‌شود پرندگانی مثل بلدرچین و کبک را برای تاکسیدرمی در موزه شکار می‌کرده، با تعریف ماجرایی از روز خودکشی خودش و این که چطور«یک توت شیرین مانع خودکشی او شده» پیشنهاد او را قبول می‌کند. در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می بینیم که از قبر بیرون آمده است. او در پایان به درک تازه‌ای از معنای زندگی می‌رسد



تباه شدن عمر فیلمسازی توسط نگاتیو



بد نیست بدانید طعم گیلاس باعث علاقه کیارستمی به سینمای دیجیتال شد. به گفته كیارستمی در نقطه‌ای كه او سكانس پایانی فیلم طعم گیلاس را فیلمبرداری كرده ، برای اولین بار از دوربین هندی كم (دیجیتال) استغاده كرده است. دور بین دیجیتالی كه باعث شده بود او خطاب به نگاتیو لعن ونفرین بفرستد و آن را باعث تباه شدن 30 سال از عمر فیلم‌سازیش بداند. او پس از فیلمبرداری فصل پایانی طعم گیلاس بود كه به مزایای استفاده از دوربین دیجیتال پی برد. اما كیارستمی به این موضوع اشاره می‌كند كه فصل پایانی طعم گیلاس در لابراتوار خراب می‌شود و گروه فیلمسازی او فصل بهار را برای فیلمبرداری از دست می‌دهد و او مجبور می‌شود كه از راش‌های دوربین هندی‌كم كه از پشت صحنه‌ی این فیلم تصویبرداری می‌كرده استفاده كند



آ ب ث آفریقا


[Only registered and activated users can see links]



كیارستمی در باره ساخت فیلم آفریقا گفته: قرار بود، من و سیف‌الله صمدیان فیلمی سفارشی را درباره‌ی بازماندگان «ایدز» در آفریقا بسازیم و هرگز تصور نمی‌كردم، راش‌هایی كه گرفته‌ایم، به این فیلم تبدیل شوند و این‌گونه بود كه فیلم به گزارشی واقعی از زندگی تبدیل شد. به گفته کیارستمی : این فیلم همانند فیلم «كلوزاپ» تاثیر زیادی بر او گذاشت، چون در این فیلم بود كه با وفاداری به واقعیت توانست، خود را از قید و بند میزانسن‌های قراردادی و تصنعی رها كند. برخورد ما با دوربین مانند برخورد دو كودك بود و هرگز به‌دنبال این نبودیم كه سخنی را به رخ تماشاگر بكشیم.



به گفته‌ی او، هشتاد درصد این فیلم كاملا واقعی است و بیش از این، واقعیت‌ها را نمی‌توان ثبت كرد، چون سینمای كاملا مستند دوربین بانك‌هاست؛ اما به محض انتخاب سوژه و استفاده از دوربین دیگر، مستند مطلق نمی‌سازیم.



دعوت نامه ای برای کمک به مردم اوگاندا



کیارستمی در جای دیگری درباره این فیلم گفته : این فیلم، به عنوان یك فیلم سفارشی برای مركزی كه با بیماری ایدز مبارزه می‌كرد ساخته شد، تا در واقع دعوت‌نامه‌ای باشد برای یاری و كمك مردم به بازماندگان و مخصوصا كودكان به جامانده در كشور اوگاندا از بیماری ایدز.



وی همچنین درباره‌ی استفاده از موسیقی در فیلم گفت: اولین فیلمم را با موسیقی شروع كردم اما به تدریج موسیقی از فیلم‌های من حذف شد؛ زیرا به نظر من موسیقی یك نوع اعمال تكلیف به تماشاگر است تا او را مكلف كنیم كه در كجای فیلم احساساتی شود و یا كجا بخندد و یا كجا هیجانی شود و ...



اما در مورد فیلم ABC آفریقا به دلیل اینكه در كشور اوگاندا عمدتا صدای موسیقی از خیابان و مراكز دیگر شنیده می‌شود و تقریبا هیچ گاه صدای موسیقی قطع نمی‌شود برای ارائه فضای واقعی اوگاندا از موسیقی استفاده كردم. در واقع استفاده از موسیقی آفریقا در نهایت وفاداری بوده است



ده


[Only registered and activated users can see links]



ده کیارستمی نیز ازساخته های بحث برانگیز ومهم کیارستمی است .نشریه سینمایی معتبر «كایه دو سینما» فیلم «ده» را در فهرست 10 فیلم برتر دهه‌ گذشته‌ سینمای جهان قرار داده است . این فیلم اولین‌بار در بخش رقابتی جشنواره‌ كن سال 2002 به نمایش درآمد و پس از آن درجشنواره‌های ادینبورگ، تورنتو، نیویورك، ونكوور، پالم اسپرینگز، روتردام، توكیو و تسالونیكی حضور یافت. پیش‌تر مجله سینمایی «سایت‌ اند ساوند» انگلیس نیز این فیلم را به‌عنوان یكی از 30 اثر برتر دهه اخیر معرفی كرده بود.



فیلمی درباره کل زنان درجهان



زمانی روزنامه‌ی كاتیمرینی درباره فیلم ده از کیارستمی پرسیده بود : فیلم دیگر شما “10” درباره‌ی زندگی در ایران امروز از نقطه نظر یك زن است. عده‌یی می‌گویند، این فیلم یك فیلم افشاگرانه است. آیا شما به یك چنین موضوعی عقیده دارید؟



عباس كیارستمی: فیلم “10” تنها درباره‌ی زنان در ایران نبود، بلكه درباره‌ی كل زنان در جهان است، من فكر نمی‌كنم پذیرش یا رد من از سوی مردم جزو مسوولیت‌هایم به حساب آید. من این فیلم‌ها را برای تبلیغات نمی‌سازم. فیلم‌های من درباره‌ی مردم است، مردمی كه قربانی ساختار جهانی قدرت می‌شوند



شیرین


[Only registered and activated users can see links]



شیرین : از هو شدن در ونیز تا استقبال در انگلیس



نمایش فیلم شیرین در جشنواره های مختلف یکی از بحث برانگیز ترین اتفاقات سالهای اخیر سینمای ایران بوده است . این فیلم در جشنواره فیلم ونیز هوشد ولی در جشنواره ای مثل ادینبورگ با استقبال مواجه شد .



هو شدن در ونیز



اما شیرین درزمان نمایش خود در جشنواره ونیز با واکنش تند برخی تماشاگران مواجه شد :تماشاگران حاضر در جشنواره‌ فیلم ونیز جدیدترین فیلم «عباس كیارستمی» را اثری خسته‌كننده توصیف و اظهار كردند كه برای تماشای آن پول خود را دور ریخته‌اند.



خبرگزاری رویترز درآن زمان نوشت : درحالی‌كه منتقدین و كارشناسان فیلم پس از نمایش فیلم «شیرین» در بخش خارج از مسابقه، واكنش تقریبا مهربانانه‌ای به جدیدترین ساخته‌ «كیارستمی» داشتند، اما تماشاگران حاضر در ونیز این فیلم را به باد انتقاد گرفتند.



خارج از محل برگزاری قدیمی‌ترین رویداد سینمایی جهان یك تابلوی اعلانات تهیه شده است با عنوان «پول ما را برگردانید» كه تماشاگران با نوشتن جملاتی كوتاه، واكنش خود را به فیلم‌های نمایش داده شده نشان می‌دهند كه اغلب با یادداشت‌های تند همراه است.



رویترز گزارش داد، در این تابلو، فیلم «شیرین» بیش از دیگر فیلم‌های تاكنون نمایش داده شده در جشنواره‌ ونیز مورد انتقاد قرار گرفته است.



استقبال در ادینبورگ



نمایش فیلم «شیرین» عباس كیارستمی در جشنواره فیلم «ادینبورگ» با استقبال چشم‌گیر رسانه‌های انگلستان همراه شد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا)، روزنامه «گاردین» در توصیف فیلم «شیرین» نوشت: «این فیلم یك اثر ابتكاری و خلاقانه است كه شایسته‌ طیف وسیعی از تماشاگران است.»



این روزنامه آورده است: «فیلم «شیرین» بیانگر این واقعیت است كه نه حقایق ماورای فیلم، بلكه تأثیر تصاویر روی پرده است كه واكنش عاطفی و حسی تماشاگران را برمی‌انگیزد. كم‌تر فیلمی مانند «شیرین» توانسته با چنین سادگی تكان‌دهنده‌ای، جایگاه زنان در جهان را نمایش دهد.»



گاردین نوشت: «كیارستمی با به تصویركشیدن نمای نزدیك از چهره‌ی 113 بازیگر زن كه یك فیلم ملودرام عاشقانه را تماشا می‌كنند، ذكاوت فرهنگی، سیاسی و احساسی را نشان می‌دهد كه اغلب در جوامع مردسالارانه تنزل یافته است.»



فیلم «شیرین» تاكنون در جشنواره‌های جهانی چون روتردام و سیدنی نمایش یافته و برای نمایش در بخش‌ بین‌الملل جشنواره‌ ماه آینده مونیخ انتخاب شده است.



شیرین فیلمی به شدت ساختگی و درعین حال واقعی



خود كیارستمی فیلم «شیرین» را اثری بسیار استثنایی در كارنامه كاری‌اش دانسته و گفته : هربار كه این فیلم برای تماشاگران نمایش داده شده، همراه با آنان به تماشای آن نشسته‌ام و هربار این اثر تازگی‌هایی برایم داشته است. به اعتقاد کیارستمی : «شیرین» فیلمی به شدت ساختگی و در عین‌حال به شدت واقعی است. دوست داشتم این فیلم آخرین اثر كارنامه‌ی كاری‌ام باشد، بنابراین هر فیلمی كه ساختم آن فیلم را یك فیلم به عقب می‌آورم. او «شیرین» را فیلمی كاملا تجربی توصیف كرده و گفته : حتی اگر تماشاگران این فیلم را دوست نداشته باشند ذره‌ای به آن شك نمی‌كنم. کیارستمی درباره ساخت این فیلم گفته : هیچ فیلم‌نامه‌ای در كار نبود، دوربین را كار گذاشته بودیم و هر خانمی شش دقیقه به كاغذ سفیدی نگاه می‌كرد و فیلم ذهنی خود را می‌ساخت. ما نزدیك به هزار دقیقه فیلم داشتیم كه تدوین آن بسیار دشوار بود و نزدیك به شش‌ماه طول كشید تا هركس جایگاه خود را در قصه‌ای كه بعدا ساخته شد پیدا كرد و پس از آن بود كه صدابرداری انجام و موسیقی انتخاب شد. به گفته او این فیلم لحظاتی از خصوصی‌ترین احساسات بازیگران زن سینمای ایران را نشان می‌دهد و هریك از آنان با حضور دراین فیلم، فیلم ذهنی خود را آفریده‌اند كه نشانه قدرت بازیگری آنان است



رونوشت برابر اصل

[Only registered and activated users can see links]





انقلابی در سینمای کیارستمی



رونوشت برابر اصل آخرین ساخته کیارستمی است که امسال در جشنواره کن حضور داشت وجایزه بازیگری این جشنواره به ژو لیت بینوش


دستیاران

جعفر پناهی


حسن یکتا زاده

بهمن قبادی

بهمن کیارستمی


فیلم‌شناسی



نان و کوچه (فیلم کوتاه)



زنگ تفریح (فیلم کوتاه)



دو راه حل برای یک مسئله (فیلم کوتاه)



همسرایان (فیلم کوتاه)



مسافر (۱۳۵۳)



گزارش (۱۳۵۶)



قضیه شکل اول، شکل دوم (۱۳۵۸)



اولی‌ها (۱۳۶۳)



خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)



مشق شب (۱۳۶۷)



کلوزآپ (۱۳۶۸)



زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰)



زیر درختان زیتون (۱۳۷۲)



طعم گیلاس (۱۳۷۶)



باد ما را خواهد برد (۱۳۷۸)



آ. ب. ث. آفریقا (۱۳۷۹) آ. ب. ث. آفریقا محصول سال ۲۰۰۱ ایران و فرانسه است



ده (۱۳۸۰)



پنج (۱۳۸۲)



بلیت‌ها (۱۳۸۳)



جاده‌های کیارستمی (۱۳۸۴)



رومئوی من کجاست؟ (یکی از اپیزودهای هر کس سینمای خودش) (۲۰۰۷ میلادی)



شیرین (۲۰۰۸ میلادی)



کپی برابر اصل (۲۰۰۹ میلادی)



[ویرایش] نویسنده



گزارش (۱۳۵۶)



اولی‌ها (۱۳۶۳)



کلید (۱۳۶۴)



خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵)



کلوزآپ (۱۳۶۸)



زندگی و دیگر هیچ (۱۳۷۰)



سفری به دیار مسافر (۱۳۷۲)



زیر درختان زیتون (۱۳۷۲)



سفر (۱۳۷۳)



بادکنک سفید (۱۳۷۳)



طعم گیلاس (۱۳۷۶)



بید و باد (۱۳۷۷)



باد ما را خواهد برد (۱۳۷۸)



طلای سرخ (۱۳۸۲)



ده (۱۳۸۰)



بلیت‌ها (۱۳۸۳)



جاده‌های کیارستمی (۱۳۸۴)



کپی برابر اصل (۲۰۰۹ میلادی)



جوایز



جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران ۱۹۷۰



جایزه اول بخش روایی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم تجربه ۱۹۷۴



جایزه ویژه هیات داوران نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم مسافر ۱۹۷۴



جایزه تلویزیون ملی ایران در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم مسافر ۱۹۷۴



دیپلم افتخار منتقدان، یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم لباسی برای عروسی ۱۹۷۶



جایزه اول جشنواره فیلم‌های آموزشی مکزیکو برای فیلم دو راه حل برای یک مسئله ۱۹۷۶



نامزد نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم زیر درختان زیتون ۱۹۹۴



برنده نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم طعم گیلاس ۱۹۹۷



نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز برای فیلم باد ما را خواهد برد ۱۹۹۹



برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز برای فیلم باد ما را خواهد برد ۱۹۹۹



نامزد نخل طلایی جشنواره کن برای فیلم ده ۲۰۰۲



دریافت دکترای افتخاری دانشسرای عالی پاریس (اکول نرمال سوپریور)



دریافت نشان شوالیه ادب و هنر وزارت فرهنگ فرانسه



منابع:



ویکی پدیا

imdb


isna


سوره
هما حسنی

باسلام خدمت مراجعه کنندگان محترم به سایت
دراین وبلاگ مطالب زیر را می توانید مشاهده کنید در ضمن جهت تبادل لینک با ما می توانید مارا با نام جدیدترین عکس ها لینک نموده و با اطلاع دادن به ما در قسمت نظرات یا ارسال لینک روزانه ؛ لینک شوید
جدید ترین مدل لباس زنانه،مدل لباس مجلسی ، مدل لباس شب ،مدل لباس دخترانه ،مدل لباس اسپورت ، مدل لباس عروس ،مدل لباس نامزدی ،مدل لباس گیپور ، مدل كت ودامن ، مدل كت وشلوار زنانه آموزش آشپزی،مدل لباس,مدل لباس مجلسی,مدل لباس راحتی,مدل لباس کوتاه,مدل لباس شب,مدل لباس های زیبا و شیک,مدل انگشتر,مدل دکوراسیون,رازهای زیبایی,مدل تاپ دخترانه,مدل تاپ زنانه,مدل لباس کره ای,مدل لباس عربی,مدل لباس دخترانه,مدل مو,مدل مانتو,مدل لباس شب,مدل لباس 2011
آلبوم تیپ های متفاوت نیکی کریمی
آلبوم لباس های شب بارداری به سبک سلبریتی ها
تحقیق اصول سخنوری
بیوگرافی حمیده خیرآبادی
بیوگرافی رضا کرم رضائی
حامد کمیلی Hamed Komeili
بیوگرافی مهتاب کرامتی
بیوگرافی امین زندگانی
بیو گرافی لیلا اوتادی
بیو گرافی ناتالی پورتمن
بیو گرافی هالی بری
بیوگرافی مل گیبسون
بیوگرافی گلاب آدینه
بیوگرافی محمد علی كشاورز
بیوگرافی ثریا قاسمی
زندگی نامهحسین پناهی
بیو گرافی اکبر عبدی
بیوگرافی خسرو شکیبایی
بیو گرافی عباس کیارستمی
بیوگرافی محمد علی فردین
بیوگرافی حمید سمندریان
درباره یغما گلرویی
بیو گرافی ایرج قادری
زندگینامه بهرام رادان
زندگینامه شقایق فراهانی
زندگینامه محمدرضا شریفی نیا
زندگینامه امین حیائی
زندگینامه پگاه آهنگرانی
زندگینامه مهناز افشار
زندگینامه هدیه تهرانی
بیوگرافی مهران مدیری
زندگینامه شیلا خداداد
زندگینامه شاهرخ استخری
زندگینامه یغما گلرویی
زندگینامه محمد نوری - خواننده پاپ ایرانی
زندگینامه رزیتا غفاری - بازیگری که با سر در استخر خالی شیرجه زد
زندگینامه کیومرث ملک مطیعی
بیوگرافی شهره لرستانی
بیوگرافی رویا نونهالی
بیوگرافی صغری عبیسی (آفرین)
بیوگرافی جمشید مشایخی
بیوگرافی پرویز پرستویی
بیوگرافی الناز شاکر دوست
بیوگرافی حامد بهداد
بیو گرافی و فیلمو گرافی دانیال حکیمی
بیوگرافی حدیث فولادوند
بیوگرافی لعیا زنگنه
بیوگرافی افسانه بایگان
بیوگرافی فرامرز قریبیان
بیوگرافی باران کوثری
بیوگرافی فتحعلی اویسی
بیوگرافی محمدرضا گلزار
بیوگرافی فاطمه معتمدآریا
بیوگرافی لاله اسکندری
بیوگرافی بهروز وثوقی
بیوگرافی جمشید هاشم پور
بیوگرافی محمدرضا فروتن
بیوگرافی کتایون ریاحی
بیوگرافی نیکی کریمی
زندگی نامه آناهیتا همتی
بیوگرافی نیکی کریمی
فیلم سن پطرزبورگ



آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

طبقه بندی

نویسندگان

صفحات جانبی





Powered by WebGozar